Súčasná doba vyžaduje od nás, obyvateľov modrej planéty, nielen uvedomelé správanie k prírode, ale aj schopnosť pochopiť jej komplexnosť a to, že sme zodpovední za jej ochranu. DAPHNE - Inštitút aplikovanej ekológie (ďalej ako „DAPHNE“) túto potrebu vníma už viac než dve desaťročia a environmentálne vzdelávanie prepája s praktickou ochranou prírody. Osvedčené metódy prináša širokej cieľovej skupine práve v našom spoločnom projekte, ktorý je (nielen) zameraný na zlepšenie povedomia o sústave Natura 2000. Ako ich projektové aktivity menia pohľad verejnosti na ochranu prírody a aké metódy environmentálneho vzdelávania v praxi aplikujú, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Čo je Natura 2000?
- Natura 2000 je celoeurópska sieť chránených území, ktorej cieľom je zabezpečiť prežitie najohrozenejších druhov a biotopov Európy. Táto sieť nie je izolovanou „rezerváciou“ – naopak, jej úlohou je umožniť harmonické spolužitie človeka s prírodou.
- Na Slovensku sústava Natura 2000 ochraňuje mnohé cenné lokality, pričom dôraz kladie na trvalo udržateľný manažment.
- Ochrana území, ako sú mokrade, lúky či pralesy, nie je len záležitosťou odborníkov. Je to otázka, ktorá sa týka hospodárov, združení, miest, ale aj jednotlivých návštevníkov z radu verejnosti.
Vzdelávať o celoeurópskej sústave chránených území Natura 2000 je jedným z poslaní nášho projektu
Napriek tomu, že ochrana prírody je súčasťou školských osnov, výsledky výskumov, ako je štúdia PISA či prieskumy Green Foundation, poukazujú na nízku úroveň environmentálnych znalostí slovenských žiakov a mladých ľudí. Iba pätina slovenských žiakov dosahuje základné kompetencie v oblasti environmentálnej gramotnosti. Táto situácia ohrozuje schopnosť mladých ľudí aktívne sa podieľať na ochrane životného prostredia a prijímať udržateľné rozhodnutia do budúcnosti, keď budú v roli pracujúcich dospelých.
Inštitút DAPHNE preto považuje za nevyhnutné vzdelávať nielen žiakov, ale aj širokú verejnosť. Cieľom nie je len informovať o prírode, ale podporiť u ľudí emocionálny vzťah k ochrane vzácnych biotopov a druhov, akými sú napríklad orchideové lúky, pralesy či rašeliniská.
Vždy sa usilujeme o to, aby boli poskytované formy vzdelávania nielen praktické, ale aj zábavné
DAPHNE kombinuje tradičné metódy s inovatívnymi prístupmi, ktoré reflektujú najnovšie výskumy v oblasti environmentálneho vzdelávania. Programy sú cielené na rôzne vekové skupiny, od detí v materských školách až po študentov vysokých škôl.
1. Program „Rozhýb labky“ pre najmenších
Tento vzdelávací program pre materské školy zameriava pozornosť na jednotlivé biotopy a ich obyvateľov. Deti prostredníctvom hier, pohybových aktivít a pracovných listov spoznávajú ochranu prírody cez konkrétne príklady. Každý mesiac sa zoznamujú s novým biotopom a piatimi druhmi, ktoré sú často chránené aj v rámci sústavy Natura 2000.
Aktuálne sa do pilotného programu zapojilo 26 materských škôl, pričom spolupracuje viac ako 700 detí a ich učiteľky. Okrem poznávania zvierat a rastlín deti realizujú aj zážitkové aktivity, ako je hľadanie prírodných pokladov na školskom dvore či výlety do prírody. Zážitky, ktoré deti získavajú, im často pomáhajú vytvoriť si pozitívny vzťah k prírode už v ranom veku.
2. Natura 2000 dni a týždne pre školy
Žiaci základných a stredných škôl majú možnosť zúčastniť sa zážitkových programov, ktoré zahŕňajú prednášky, hry či exkurzie do chránených území. Programy sú zamerané na pochopenie vzťahov v ekosystémoch, význam ochrany biodiverzity a praktické ukážky manažmentových opatrení, ako je obnova mokradí alebo kosenie lúky. Pri týchto programoch úzko spolupracujú s projektovými kolegami a kolegyňami zo Štátnej ochrany prírody SR (konkrétne CHKO Záhorie, CHKO Latorica, CHKO Poľana a CHKO Horná Orava) a Národného parku Muránska planina.
3. Vysokoškolský predmet o sústave Natura 2000
Na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave sme vďaka projektu v tomto školskom roku (2024/2025) zaviedli nový voliteľný predmet o ochrane prírody s dôrazom na prax. Prednášky pokrývajú témy od ekosystémových služieb cez manažment biotopov až po riešenie konfliktov v ochrane prírody. Študenti zároveň absolvovali exkurziu do CHKO Záhorie, kde mali možnosť vidieť konkrétne opatrenia priamo v teréne. Vysokoškolský predmet je realizovaný v spolupráci s Prírodovedeckou fakultou UK, ďalším z ôsmych partnerov nášho projektu.
4. Akcie pre verejnosť a dobrovoľníkov
Verejné podujatia, ako sú workshopy, infostánky alebo dobrovoľnícke akcie organizuje pod hlavičkou projektu nielen DAPHNE, ale aj Štátna ochrana prírody SR a Národný park Muránska planina. Napríklad pri kosení orchideových lúk alebo odstraňovaní inváznych drevín majú účastníci možnosť nielen pomôcť prírode, ale aj dozvedieť sa viac o jej fungovaní a ochrane. Takéto aktivity prehlbujú ich pozitívny vzťah k prírode a zanechávajú nezabudnuteľné zážitky.
Zážitkové aktivity sú podstatným elementom v našich programoch
Jednou z najefektívnejších metód vzdelávania, ktorú DAPHNE využíva, sú zážitkové aktivity. Tie umožňujú účastníkom priamo zažiť prepojenie v prírode. Napríklad žiaci z Námestova počas výletu hľadali stopy po húseniciach priadkovca trnkového. Aj keď ich nenašli, zistili, aké sú trnky trpké, a vytvorili si nové spomienky na čas strávený v prírode.
Podobné príklady ukazujú, že prepojenie s prírodou nemusí byť len o dokonalých vedomostiach. Ide o zážitok, ktorý v ľuďoch prebúdza úžas nad rozmanitosťou prírody a motivuje ich chrániť ju.
Vieme, že netreba opomínať školenia pre pracovníkov environmentálnej výchovy, aby bolo vzdelávanie kvalitné aj efektívne zároveň
Exkurzie a školenia pre pracovníkov environmentálnej výchovy (EV) sú dôležité, pretože táto oblasť na Slovensku dlhodobo trpí nedostatkom kvalifikovaných odborníkov. Mnohí začínajú bez pedagogického vzdelania alebo predchádzajúcich skúseností. Výskumy ukazujú, že efektivita environmentálnych programov závisí od vzdelávacích metód, trvania a vhodnosti použitého materiálu. Vývoj v tejto oblasti je rýchly a je potrebné čerpať inšpiráciu z úspešných projektov doma i v zahraničí. Školenia pre pracovníkov EV im pomáhajú osvojiť aktuálne témy, moderné vzdelávacie metódy a pedagogické zručnosti.
Doteraz sa projekt zameriaval na spoluprácu so Štátnou ochranou prírody SR a Národným parkom Muránska planina, no v budúcnosti plánujeme zapojiť aj ekocentrá a vzdelávacie inštitúcie. Environmentálne témy sú už súčasťou učebných osnov, ale ich implementácia závisí od škôl. Nové kurikulum prinesie komplexnejší prístup a medzipredmetové prepojenie tém ako zmena klímy a ochrana prírody, čo podporuje aj organizovanie dní udržateľnosti a zážitkových aktivít. Očakávame, že tento prístup sa čoskoro stane bežnou súčasťou slovenského školstva.
Vzdelávacie inštitúcie naše programy vítajú, preto sa ich chystáme v ďalších rokoch predstavovať postupne po celom Slovensku
DAPHNE plánuje, v rámci projektu, naďalej rozširovať svoje vzdelávacie aktivity v spolupráci s ekocentrami a školami po celom Slovensku. Cieľom je zasiahnuť čo najširšiu verejnosť a podporiť vznik dlhodobých programov, ktoré budú mať trvalý efekt na správanie a vedomosti ľudí.
Aktivity zamerané na environmentálne vzdelávanie sú v našom projekte ukážkou toho, ako možno ochranu prírody prepájať s rozvojom environmentálnej gramotnosti. Slovensko má veľký potenciál nasledovať príklady zo Škandinávie, kde je ochrana prírody prirodzenou súčasťou verejného diskurzu.
Zmena je možná len vtedy, keď pochopíme, že príroda je neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Vzdelávanie o nej je kľúčom k udržateľnej budúcnosti – pre nás aj pre budúce generácie.
Text: Barbora Vrábelová, Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci s Monikou Chrenkovou a Pavlou Lényiovou z DAPHNE - Inštitút aplikovanej ekológie